ul. Mickiewicza 4

Biblioteka czynna:
Poniedziałek - piątek 10.00-17.00
W 1 i 3 sobotę miesiąca 9.00-15.00

Wyjazd edukacyjny zespołu samokształceniowego nauczycieli bibliotekarzy do Wągrowca - 6.11.2014

Wągrowiec to pięknie położone dwudziestopięciotysięczne miasto na Pałukach oddalone zaledwie 34 km od Obornik. Tak blisko znajdująca się miejscowość może być atrakcyjna dla grup dzieci i młodzieży z obornickich szkół. Dlatego dla nauczycieli bibliotekarzy miasta i gminy Oborniki Publiczna Biblioteka Pedagogiczna zorganizowała wyjazd szkoleniowy w dniu 5 listopada 2014 r., którego celem było zapoznanie się z ofertą edukacyjną i kulturalną Wągrowca. Wizytę w mieście rozpoczęliśmy od ciekawostki przyrodniczej – udaliśmy się na miejsce skrzyżowania rzek Nielby i Wełny zwanej zwyczajowo bifurkacją wągrowiecką.

Pierwszą instytucją, którą odwiedziliśmy, był Miejski Dom Kultury. Przyjął nas dyrektor placówki Pan Włodzimierz Naumczyk i w sposób zajmujący przedstawił działalność MDK w Wągrowcu, zwracając uwagę na ofertę filmową dla różnych grup wiekowych (od przedszkolaków po seniorów), warsztaty teatralne, plastyczne, zajęcia terapeutyczne i chóralne. Tak bogaty program, prężna i przemyślana działalność wzbudziły nasze zainteresowanie i chęć nawiązania szerszej współpracy tym bardziej, że gościliśmy w nowoczesnym kinie mieszczącym 240 widzów i obejrzeliśmy zapowiedzi nowości filmowych, a także film Tomasza Bagińskiego „Animowana historia Polski” w technice 3D. Otrzymaliśmy również materiały promocyjne dotyczące Wągrowca i okolic, w tym piękny album o Pałukach.

Kolejnym punktem na naszym szlaku była Powiatowa Biblioteka Publiczna, w której zapoznaliśmy się z historią i działalnością placówki, a ponadto zwiedziliśmy wystawę poświęconą dawnej szkole. Wiele eksponatów przypomniało nam dzieciństwo i szkolną edukację, była to więc swoista „podróż w czasie”. W pobliżu biblioteki znajduje się wągrowiecki aquapark, w którym skorzystaliśmy z seansu w grocie solnej.

Ostatni etap naszego wyjazdu to wizyta w „Opatówce” czyli Muzeum Regionalnym. W budynku dawnej siedziby opata klasztoru wągrowieckich cystersów zapoznaliśmy się ze stałymi ekspozycjami poświęconymi dziejom miasta i kulturze ludowej regionu Pałuk, a także czasową wystawą poświęconą dziejom papieru i papiernictwa. W położonym nieopodal pocysterskim zespole klasztornym zwiedziliśmy krużganki, wirydarz, wnętrze i podziemia kościoła. Niestety, zabrakło nam czasu, by zapoznać się bliżej z życiem i działalnością dwóch postaci związanych z Wągrowcem – księdza Jakuba Wujka i Stanisława Przybyszewskiego. Wyjazd do Wągrowca okazał się pożyteczny i inspirujący. Bardzo spodobało nam się położenie miasta nad Jeziorem Durowskim i jego atrakcje. Zamierzamy wrócić do niego na seanse filmowe i inne proponowane przez MDK imprezy z dziećmi i młodzieżą.

Panu Dyrektorowi Włodzimierzowi Naumczykowi składamy serdeczne podziękowanie za życzliwość i wszechstronną pomoc w organizacji konferencji.