ul. Mickiewicza 4

Biblioteka czynna:
Poniedziałek - piątek 10.00-17.00
W 1 i 3 sobotę miesiąca 9.00-15.00

Wyjazd do ZIELONEJ GÓRY – 8.06.2016 r.

Kujawy, Wielkopolska i Lubuskie to tereny odwiedzane przez bibliotekarzy z Obornik podczas corocznych wyjazdów edukacyjnych zamykających pracę zespołu w roku szkolnym. Tym razem celem wyprawy była Zielona Góra, a głównym punktem wizyta w Wojewódzkiej i Miejskiej Bibliotece Publicznej im. C. Norwida.
Gmach instytucji został wybudowany w latach 70 – tych, ale obecnie jest sukcesywnie modernizowany zgodnie z potrzebami czytelnika XXI wieku. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od Muzeum Ilustracji Książkowej. Tu wysłuchaliśmy ciekawej prelekcji na temat ilustrowania książek najdawniejszych, w tym manuskryptów i inkunabułów, a także zmieniających się na przestrzeni wieków technik graficznych wykorzystywanych w edytorstwie. Na wystawie zaprezentowano dzieła o pięknych oprawach, grzbietach i motywach zdobniczych brzegów książek, a także zbiory ekslibrisów i superekslibrisów. Największą atrakcją jest obszerna ekspozycja projektów ilustracji książkowej artystów polskich, w tym tak znakomitych jak Jan Marcin Szancer, Józef Wilkoń, Antoni Uniechowski, Bohdan Butenko czy Adam Kilian. Ze wzruszeniem rozpoznawaliśmy ilustracje z najpiękniejszych książek naszego dzieciństwa. Następnie obejrzeliśmy nowoczesne oddziały książnicy – Wypożyczalnię Główną, Oddział dla Dzieci „Biblioteka Pana Kleksa”, Dział Informacji Regionalnej i Bibliograficznej, Bibliotekę Obcojęzyczną i Mediatekę „Góra Mediów”. Poznaliśmy specyfikę pracy w działach, a także realizowane zadania służące promocji książki i czytelnictwa. Dobrym pomysłem na usprawnienie pracy biblioteki wydaje się nam stojący przed wejściem bibliobox, dzięki któremu można zwrócić wypożyczone książki także poza godzinami pracy instytucji. Zostaliśmy również życzliwie przyjęci w Pedagogicznej Bibliotece Wojewódzkiej im. Marii Grzegorzewskiej, która mieści się w tym samym budynku.
Ponieważ Zielona Góra to kulturalne i naukowe centrum regionu, popołudnie poświęciliśmy na zwiedzenie z przewodnikiem najciekawszych obiektów i zabytków miasta. Na naszym szlaku znalazły się: Centrum Nauki Keplera, a w nim Planetarium Wenus, fragmenty murów obronnych, rektorat Uniwersytetu Zielonogórskiego, Stary Rynek z ratuszem, pomnik „Dobosza” upamiętniający powstańców wielkopolskich, kościół pw. Matki Bożej Częstochowskiej, Plac Pocztowy. Na trasie towarzyszyły nam rzeźby Bachusików, bo Zielona Góra to jedyny w Polsce region uprawy winnej latorośli. Wycieczkę zakończyliśmy na Winnym Wzgórzu w Palmiarni.
Miasto, nazywane też Grodem Bachusa, zrobiło na nas dobra wrażenie – jest przyjazne mieszkańcom i turystom, pełne zieleni, ciekawych budowli i miejsc. Z pewnością warto je odwiedzić!